Czytelnia

mgr Marcelina Zygmunt

tel. 796 015 508
Umów się online

Zanim zaczniesz ćwiczyć

Osoby dorosłe, podejmujące aktywność fizyczną po wielu latach bezczynności ruchowej muszą pamiętać, że trening sportowy oprócz dostarczania wielu korzyści w postaci poprawy stanu zdrowia, jest także dla organizmu silnym bodźcem stresogennym, mogącym wyzwalać lub przyspieszać wiele niekorzystnych zmian w organizmie.

Aby systematyczna aktywność fizyczna mogła przyjąć tylko i wyłącznie wymiar treningu prozdrowotnego, istotne jest wykonanie kwalifikacyjnych badań lekarskich, a następnie okresowe ich monitorowanie.
Przed przystąpieniem do zaplanowanego programu ćwiczeń należy skorzystać z wizyty lekarskiej (najlepiej w poradni sportowo-lekarskiej), gdzie oprócz podstawowego wywiadu, często przeprowadza się wybrane badania internistyczne z uwzględnieniem elementów badań ortopedycznych, laryngologicznych, okulistycznych oraz innych. Wizyta najczęściej uzupełniona jest pomiarami antropometrycznymi, wybranym testem wysiłkowym oraz odpowiednimi badaniami laboratoryjnymi. Analiza wyników pozwala określić zdolność do uprawiania zajęć sportowych, a także stwierdzić czy wybrana forma wysiłku nie stwarza ryzyka dla zdrowia.

Lista niektórych dolegliwości chorobowych ograniczających udział w zajęciach ruchowych

Częściowe przeciwwskazania do wysiłku

  • Niewydolność serca, zaburzenia rytmu pracy serca, obecność rozrusznika, migotanie przedsionków
  • Nadciśnienie tętnicze
  • Przewlekłe choroby układu oddechowego
  • Cukrzyca wyrównana przez insulinę
  • Schorzenia naczyń obwodowych powodujące ból podczas wysiłku
  • Krótki okres po krwotoku wewnętrznym
  • Niedokrwistość niewyrównana
  • Choroba wrzodowa przewodu pokarmowego
  • Przewlekłe choroby zapalne
  • Choroby układu ruchu, wymagające leczenia przeciwbólowego
  • Przewlekłe choroby układu moczowego i nerek

Całkowite przeciwwskazania do wysiłku

  • Wysoki stopień niewydolności serca na skutek jego uszkodzenia, niewyrównana dusznica bolesna, kardiomiopatia, zbyt duży przerost mięśnia sercowego, tętniak, zwężeni ujścia aortalnego, zaburzenia rytmu serca wywoływane wysiłkiem, napadowe migotanie przedsionków
  • Nagłe zmiany zakrzepowo-zatorowe
  • Niestabilne nadciśnienie
  • Niewydolność układu oddechowego
  • Choroba wrzodowa przewodu pokarmowego w fazie zaostrzenia i powikłań
  • Niewyrównana cukrzyca
  • Nadwaga przy  BMI > 40
  • Stany zapalne

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Pływanie

Wrze 11, 2014 Trening zdrowotny

Pływanie to niezwykle cenna dla zdrowia forma ruchu. Nawet niewielkiego stopnia aktywność w wodzie wywiera korzystny wpływ na organizm.

czytaj więcej

Trening fizyczny zapobiega osteoporozie

Wrze 11, 2014 Trening zdrowotny , Zdrowie

Panujące powszechnie twierdzenie, iż narząd nieużywany zanika sprawdza się również w przypadku kości. Zbyt mała ilość ruchu powoduje wyraźne osłabienie tkanki kostnej.

czytaj więcej
Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe