Położenie geograficzne Polski nie pozwala na odpowiednią syntezę skórną witaminy D przez cały rok. Dlatego w okresie od połowy września do połowy kwietnia powinniśmy przyjmować ją w formie suplementu, aby zapewnić sobie jej odpowiednią podaż.

               Natomiast jeśli w okresie letnim między 10.00 a 15.00  nie przebywasz na słońcu przez minimum 15 minut dziennie i nie masz odsłoniętych przedramion, częściowo nóg i twarzy – suplementacja witaminą D powinna dotyczyć Cię tak samo jak w okresie zimowym.        Najlepszym rozwiązaniem jest badanie poziomu witaminy D w surowicy krwi raz na jakiś czas i dobranie odpowiedniej dawki do wyników.

               Nie rzadko zdarza się, że pogoda w okresie letnim nas nie rozpieszcza, dlatego należy mieć na uwadze to, że zachmurzenie może zmniejszać ilość promieniowania słonecznego aż o 60% ! Jeśli dodatkowo stosujesz filtr SPF 15 to ograniczasz syntezę witaminy D do 99% !

               Zapotrzebowanie na witaminę D u osób z nadwagą i otyłością jest wyższe niż u osób z prawidłową masą ciała. Natomiast wraz z pozbywaniem się zbędnych kilogramów, podaż witaminy D należy odpowiednio zmniejszać, ze względu na jej uwalniane z komórek tłuszczowych.

 

WITAMINA D I JEJ ROLA W ORGANIZMIE:

- wzmacnia układ kostny

-zwiększa wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego oraz usprawnia proces tworzenia osteoblastów (komórek tworzących kości)

-zmniejsza ryzyko osteopenii i osteoporozy

-wzmacnia układ odpornościowy

-zmniejsza ryzyko infekcji dróg oddechowych

- profilaktyka nowotworów

-profilaktyka chorób metabolicznych (nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, choroby autoimmunologiczne)

-wspomaga proces odchudzania