Tłuszcze, obok białek i węglowodanów, są podstawowym składnikiem pożywienia w prawidłowo zbilansowanej diecie człowieka. Ich główną rolą jest dostarczanie energii nieustannie pracującemu organizmowi. Ponadto:

- budują błony komórkowe,

- wpływają na prawidłowe funkcjonowanie komórek

- są źródłem witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ( A, D, E i K) oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych

-biorą udział w syntezie hormonów płciowych

-poprawiają walory smakowe potraw.

 

Zarówno ich niedobór jak i nadmiar prowadzić może do wielu zaburzeń metabolicznych i chorób cywilizacyjnych. Coraz częściej więc podkreśla się konsekwencje nadmiernego spożycia tłuszczu, takie jak: zwiększone ryzyko występowania nadwagi i otyłości, choroby układu sercowo-naczyniowego, czy cukrzyca typu 2.

Kluczowy jest natomiast rodzaj spożywanych tłuszczów.  Wybierajmy przede wszystkim tłuste ryby, awokado, dobrej jakości oliwa z oliwek, olej lniany i orzechy, szczególnie orzechy włoskie, orzechy nerkowca, pistacje czy migdały.

Ograniczyć powinniśmy natomiast tłuste rodzaje mięs i ich przetwory, takie jak: tłuste wędliny, konserwy, kiełbasy. Złym wyborem będzie także żywność wysoko przetworzona, żywność typu fast food, ciastka i ciasta, margaryny które charakteryzują się wysoką zawartością kwasów tłuszczowych typu trans szkodliwych dla zdrowia.

Należy również podkreślić, że niedobór tłuszczu w diecie pociąga za sobą równie niebezpieczne skutki dla zdrowia, jak jego nadmiar. Należą do nich przede wszystkim problemy z gospodarką hormonalną, w tym niski poziom testosteronu, spadek libido, zaburzenia lub zanik miesiączkowania. Przez zbyt duże ograniczenie spożycia tłuszczu w diecie może także wystąpić suchość skóry, czy zmiany skórne. Mogą także pojawić się zaburzenia ze strony przewodu pokarmowego, zaparcia, złe samopoczucie, stany depresyjne, brak energii, napady wilczego głodu. Diety niskotłuszczowe mogą nieść za sobą zwiększone ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, co powiązane może być z nieprawidłowym profilem.

            Istniejąca moda na produkty typu light oraz strach przed spożyciem produktów bogatych w tłuszcz może więc wpłynąć negatywnie nie tylko na sylwetkę, ale także na nasze zdrowie. Nie watro więc skupiać się na wyborze odtłuszczonych dań, a zwrócić uwagę przede wszystkim na wybór dobrych źródeł tłuszczu.